La quaresma en una escola laica
La quaresma en una escola laica
Hola,
els vostres fills treballen la quaresma a l'escola?
el meu fill va a una escola laica i ja fa dies que em parla de que si la vella quaresma ens ha dit això, que si la vella quaresma ens ha dit allò altre..... d'acord, ell s'ho agafa com si fós la castanyera però és que em fot rabia, m'agradaria que a l'escola es treballin temes NO religiosos.
Avui ha sortit de l'escola amb una vella quaresma amb les potes i dient-me que cada divendres li hem de treure una cama.....
Després parlant amb una altra mare de la classe del meu fill i que també té una filla a segon de primària, la nena ens ha dit que a l'escola els expliquen que això només ho segueixen uns quants.... d'acord! però... perquè porten un retallable de la vella quaresma tots? no ho haurien de fer a hores de religió a partir de l'edat que fan religió?
Suposo que és un tema semblant al que es va parlar dels pastorets, però és que a mi em reventa que el meu fill arribi d'escola dient-me que la vella quaresma els ha dit que només poden menjar sardines... o que la vella quaresma els ha dit que avui no sé quin dia no poden menjar.....
Què en penseu? com ho fan a la vostra escola?
els vostres fills treballen la quaresma a l'escola?
el meu fill va a una escola laica i ja fa dies que em parla de que si la vella quaresma ens ha dit això, que si la vella quaresma ens ha dit allò altre..... d'acord, ell s'ho agafa com si fós la castanyera però és que em fot rabia, m'agradaria que a l'escola es treballin temes NO religiosos.
Avui ha sortit de l'escola amb una vella quaresma amb les potes i dient-me que cada divendres li hem de treure una cama.....
Després parlant amb una altra mare de la classe del meu fill i que també té una filla a segon de primària, la nena ens ha dit que a l'escola els expliquen que això només ho segueixen uns quants.... d'acord! però... perquè porten un retallable de la vella quaresma tots? no ho haurien de fer a hores de religió a partir de l'edat que fan religió?
Suposo que és un tema semblant al que es va parlar dels pastorets, però és que a mi em reventa que el meu fill arribi d'escola dient-me que la vella quaresma els ha dit que només poden menjar sardines... o que la vella quaresma els ha dit que avui no sé quin dia no poden menjar.....
Què en penseu? com ho fan a la vostra escola?
- Cabana
- :: tortuga

- Entrades: 349
- Membre des de: dg. gen. 08, 2012 9:42 am
- Ubicació: Al país de la Tramuntana
Re: La quaresma en una escola laica
Goga ha escrit:Els notres fills va a una escola laica, tenen religió com a optativa però no en fan i triem l'Alternativa a la Religió, a casa no som creients, però estem encantats que parlin de la Vella Quaresma, la Setmana Santa i el Nadal, perquè ens agradi o no és la nostra cultura, i ens agradi o no la nostra cultura té arrels cristianes, i creiem que ser laic no vol dir ser anticristià. De fet trobaria ridícul que celebressin el "Solstici de Primavera" o el "Solstici d'Hivern".
No t'ofenguis, però quan celebres el Nadal celebres el Solstici d'Hivern, encara que no en siguis conscient. No es res ridícul tenint en compte que es MOLT ANTERIOR a la creació del cristianisme. Així que com a tradició, seguint la teva línia de pensament, com que es anterior, tindria preferència. ¬¬
El que s'ha de fomentar es el respecte i no ridiculitzar cap opció religiosa.
Estic d'acord amb la Goga, si encara celebrem totes aquestes festes és perquè vulguem o no la nostra cultura té arrels cristianes i vull que els meus fills ho coneguin. És molt trist, per exemple, arribar a la universitat i que a la carrera de Història de l'art els alumnes no coneguin els personatges de la majoria de quadres perquè no tenen cap coneixement de la cultura cristiana que és la que ha influenciat l'art occidental durant una pila de segles. I com això moltes tradicions que s'han acabat "laicitzant" però que voldria que coneguessin d'on venen.
el meu fill l'any passat anava a una escola píublica on no feien religió i si que parlava molt de la vella quaresma, però no en va portar cap, aquest any va amb monges i no en parla, ni tampoc n'estan fent cap a la classe...
Doncs jo també ho veig la cosa més normal del món... És igual que el carnestoltes, que també se celebra a les escoles religioses i té un origen pagà... Simplement hi ha coses que ja formen part de la nostra cultura. Jo no hi donaria més voltes!
Vaja em sembla molt extrem, jo anava a la publica que no feiem religió i en canvi celebravem el carnestoltes i la vella Quaresma, igual que la castanyada i Sant Jordi... son tradicions...
Estic d'acord amb les opinions de la majoria. A la nostra escola fan la vella quaresma tant els alumnes que van a religió com els que no, són tradicions i no fa cap mal saber-les. I és clar que hi ha d'haver respecte, com demana la Cabanna, però el respecte ha de ser mutu, no? Vull dir que del missatge de la Lau, que parla que li "fot ràbia" i "li rebenta" que el seu fill arribi amb la vella quaresma a casa, no sé si se'n desprén gaire respecte. I ho dic amb tots els respectes, però és que em sobta.
Doncs si fos per tu poques festes se celebrarien, perquè de fet gairebé totes les nostres festivitats tenen un contingut cristià.
La Castanyera és per celebrar la Festa de Tots Sants.
Els Reis, El Tió, El Nadal són per celebrar el naixement de Jesus o l'Epifania.
Sant Jordi, Sant Joan, Santa Eulàlia, Mare de Déu de la Mercè, Mare de Déu d'Agost... dies festius i festes celebrades per molta gent que tene l'origen la commemoració d'un sant cristià.
No sóc de cap confessió religiosa, però m'agrada que les nostres celebracions, encara que tinguin un origen o contingut cristià se segueixin celebrant i ensenyant a les escoles.
Fins i tot celebracions forasteres com El Halloween, San Valentine's Day, o Santa Claus, també tenen un rerefons religiós.
"Qui perd els origens, perd la identitat"
Sant Jordi, Sant Joan, Santa Eulàlia, Mare de Déu de la Mercè, Mare de Déu d'Agost... dies festius i festes celebrades per molta gent que tene l'origen la commemoració d'un sant cristià.
No sóc de cap confessió religiosa, però m'agrada que les nostres celebracions, encara que tinguin un origen o contingut cristià se segueixin celebrant i ensenyant a les escoles.
Fins i tot celebracions forasteres com El Halloween, San Valentine's Day, o Santa Claus, també tenen un rerefons religiós.
- Ítaca
- :: dinosaure
- Entrades: 7513
- Membre des de: dj. març 27, 2008 12:41 pm
- Ubicació: Sant Cugat del Vallès
Doncs a nosaltres ens passa el contrari q a tu... si que som "creients" però no practicants i per tant ens agraden molt totes aquestes tradicions, siguin d'origen cristià o pagà.
A l'escola de la Txell penso q es passen de laics... no sé, per exemple, per Nadal, no es podia parlar de fer un pessebre (q és tradició, moltíssimes famílies no creients el fan igualment) pq podria ofendre els nens d'altres religions (i a l'escola de ma filla, diguéssim q nens "inmigrants o d'altres religions" es poden comptar amb els dits d'una mà...), però els de l'Ampa ni s'ho van plantejar... tampoc van posar cap arbre de nadal, no sé, q trobo que són massa "sossos".
Inclús per Carnestoltes sols van deixar q es disfressessin divendres després de dinar...
I de la quaresma, ni fan ni en parlen (d'acord q la Txell fa p3 i és massa petita), però no he vist res de res tampoc...
A l'escola de la Txell penso q es passen de laics... no sé, per exemple, per Nadal, no es podia parlar de fer un pessebre (q és tradició, moltíssimes famílies no creients el fan igualment) pq podria ofendre els nens d'altres religions (i a l'escola de ma filla, diguéssim q nens "inmigrants o d'altres religions" es poden comptar amb els dits d'una mà...), però els de l'Ampa ni s'ho van plantejar... tampoc van posar cap arbre de nadal, no sé, q trobo que són massa "sossos".
Inclús per Carnestoltes sols van deixar q es disfressessin divendres després de dinar...
I de la quaresma, ni fan ni en parlen (d'acord q la Txell fa p3 i és massa petita), però no he vist res de res tampoc...
Hola,
Estic d’acord que gran part de la cultura i les tradicions són d’herència religiosa i puc entendre que se celebrin de manera més o menys generalitzada entre tots els nens, però també entenc perfectament el sentiment de la Lau (especialment si parlem d’escola pública, i fins i tot concertada).
Quan jo tenia 5-6 anys (finals dels 80) vaig sortir de classe amb una fitxa en què havíem d’encerclar amb blau les coses que havia creat Déu i les coses que havia creat l’home (la dona s’ho devia mirar). Era una escola pública i evidentment laica, i estic segura que molts pares van pensar que mira, que allò era tradició i el que s’havia dit sempre (perquè si no hi havia aquest pensament darrere no puc entendre que l’exercici es fes i es repetís any rere any). De fet, segur que totes nosaltres encerclaríem ara aquells elements “correctament”, perquè el concepte creat per Déu - creat per l’home ens l’han colat. Avui ningú no gosaria fer aquest exercici fora d’una classe de religió, oi?
Amb l’exemple anterior vull dir que les coses van canviant i van evolucionant, perquè malament aniria la cosa si no fos així. I entenc que la Lau vulgui el canvi que es desprèn del seu comentari.
I és que les tradicions és principalment a casa, que s’han d’aprendre, alimentar i mantenir. I la capacitat d’aprendre és infinita, i saber aquestes tradicions no fa cap mal, però el temps és limitat, i jo, personalment, preferiria que els meus fills aprenguessin altres coses a l’escola.
I quan algú parla del respecte a les diferents opcions religioses, a mi em sembla claríssim que el respecte màxim és la neutralitat, per tant la no-presència de la religió. De cap. I sobre el rerefons religiós de les festivitats que s’han enumerat, alerta, que el fet que l’església les hagi adoptades (perquè li ha estat impossible eradicar-les) no vol dir que siguin religioses.
Estic d’acord que gran part de la cultura i les tradicions són d’herència religiosa i puc entendre que se celebrin de manera més o menys generalitzada entre tots els nens, però també entenc perfectament el sentiment de la Lau (especialment si parlem d’escola pública, i fins i tot concertada).
Quan jo tenia 5-6 anys (finals dels 80) vaig sortir de classe amb una fitxa en què havíem d’encerclar amb blau les coses que havia creat Déu i les coses que havia creat l’home (la dona s’ho devia mirar). Era una escola pública i evidentment laica, i estic segura que molts pares van pensar que mira, que allò era tradició i el que s’havia dit sempre (perquè si no hi havia aquest pensament darrere no puc entendre que l’exercici es fes i es repetís any rere any). De fet, segur que totes nosaltres encerclaríem ara aquells elements “correctament”, perquè el concepte creat per Déu - creat per l’home ens l’han colat. Avui ningú no gosaria fer aquest exercici fora d’una classe de religió, oi?
Amb l’exemple anterior vull dir que les coses van canviant i van evolucionant, perquè malament aniria la cosa si no fos així. I entenc que la Lau vulgui el canvi que es desprèn del seu comentari.
I és que les tradicions és principalment a casa, que s’han d’aprendre, alimentar i mantenir. I la capacitat d’aprendre és infinita, i saber aquestes tradicions no fa cap mal, però el temps és limitat, i jo, personalment, preferiria que els meus fills aprenguessin altres coses a l’escola.
I quan algú parla del respecte a les diferents opcions religioses, a mi em sembla claríssim que el respecte màxim és la neutralitat, per tant la no-presència de la religió. De cap. I sobre el rerefons religiós de les festivitats que s’han enumerat, alerta, que el fet que l’església les hagi adoptades (perquè li ha estat impossible eradicar-les) no vol dir que siguin religioses.
Hola Lau,
Entenc el que dius i que no t'acabi de fer el pes, però trobo que no t'ho has de plantejar com un ensenyament religiós, sinó com a dades culturals: la quaresma i el nadal existeixen i tenen un motiu de ser-hi (que es consideri o no una celebració ja són figues d'un altre paner) i, des del punt de vista cultural, no és dolent que els nostres fills sàpiguen que existeixen i que ho aprenguin de forma amena. Al final formarà part de la seva cultura general i segons l'educació que hagin rebut a casa ja decidiran si és una festa "celebrable" o no.
No sé si m'he explicat bé...
Entenc el que dius i que no t'acabi de fer el pes, però trobo que no t'ho has de plantejar com un ensenyament religiós, sinó com a dades culturals: la quaresma i el nadal existeixen i tenen un motiu de ser-hi (que es consideri o no una celebració ja són figues d'un altre paner) i, des del punt de vista cultural, no és dolent que els nostres fills sàpiguen que existeixen i que ho aprenguin de forma amena. Al final formarà part de la seva cultura general i segons l'educació que hagin rebut a casa ja decidiran si és una festa "celebrable" o no.
No sé si m'he explicat bé...
la nostra escola fa totes les festes, tant religioses com paganes.
Nosaltres a casa provenim de dues cultures diferents: cristiana i musulmana.
Nosaltres a casa no teníem intenció de celebrar el Nadal típic cristià: arbre, belen, llumetes, reis... en fi.... lo típic.... mai ho havíem fet i no tenien intenció de fer-ho. Com a tradició nostra volíem fer la tronca (el tió).
Que passa amb aquesta intenció inicial dels pares? doncs que a l'escola, a part del tió, també fan arbre, boletes, belens, .....i com no podia ser altra, els reis...... i el més curiós de tot és que aquests reis “porten moltes coses"..... i això ja em va descol•locar totalment!!!!
Sí, molt bé..... tenim tradició cristiana..... però també consumista?????
Dons el nostre fill, d'arrels cristiana/musulmana, està convençut que els reis d'orient porten MOOOOOLTES coses a la gent i sobretot als nens que son bons.... afegint, doncs, el xantatge emocional típic també de la nostra estimada cultura religiosa/materialista.
Resultat, sentiments de culpabilitat inculcat als 3 anys, decepcions per haver donat expectatives massa elevades, imposició de tradicions als pares.....
En fi noies.... que l'escola ensenya tradicions i, sota el meu humil punt de vista, moltes son totalment gratuïtes
Nosaltres a casa provenim de dues cultures diferents: cristiana i musulmana.
Nosaltres a casa no teníem intenció de celebrar el Nadal típic cristià: arbre, belen, llumetes, reis... en fi.... lo típic.... mai ho havíem fet i no tenien intenció de fer-ho. Com a tradició nostra volíem fer la tronca (el tió).
Que passa amb aquesta intenció inicial dels pares? doncs que a l'escola, a part del tió, també fan arbre, boletes, belens, .....i com no podia ser altra, els reis...... i el més curiós de tot és que aquests reis “porten moltes coses"..... i això ja em va descol•locar totalment!!!!
Sí, molt bé..... tenim tradició cristiana..... però també consumista?????
Dons el nostre fill, d'arrels cristiana/musulmana, està convençut que els reis d'orient porten MOOOOOLTES coses a la gent i sobretot als nens que son bons.... afegint, doncs, el xantatge emocional típic també de la nostra estimada cultura religiosa/materialista.
Resultat, sentiments de culpabilitat inculcat als 3 anys, decepcions per haver donat expectatives massa elevades, imposició de tradicions als pares.....
En fi noies.... que l'escola ensenya tradicions i, sota el meu humil punt de vista, moltes son totalment gratuïtes

per cert, oblidava dir que desprès de veure un tarannà bastant “cultural”, pel meu gust desmesurat, de la nostra estimada directora, d'escola pública i laica (teòricament), vaig esbrinar que és membre de la delegació d'ensenyament del bisbat d'urgell i segons la pròpia plana del Bisbat "Tasca seva és la de coordinar i potenciar la presència evangelitzadora de l'ensenyament religiós a l‘escola, tant pública com privada i confessional"
entrerius ha escrit:per cert, oblidava dir que desprès de veure un tarannà bastant “cultural”, pel meu gust desmesurat, de la nostra estimada directora, d'escola pública i laica (teòricament), vaig esbrinar que és membre de la delegació d'ensenyament del bisbat d'urgell i segons la pròpia plana del Bisbat "Tasca seva és la de coordinar i potenciar la presència evangelitzadora de l'ensenyament religiós a l‘escola, tant pública com privada i confessional"
Això si que em sembla fort, la veritat...
Hola,
gràcies a totes per les vostres aportacions.
Demano disculpes si algú ha considerat que dir que em fa rabia o que em reventa que el meu fill parli de temes de religió ho considera de manca de respecte. Però és el què sento. Jo no considero que estigui mancant el respecte a ningú... simplement que com a persona atea, no em satisfà aquest tema.... malgrat puc entendre a qui si li agrada i a qui si ho vol seguir.
gràcies a totes per les vostres aportacions.
Demano disculpes si algú ha considerat que dir que em fa rabia o que em reventa que el meu fill parli de temes de religió ho considera de manca de respecte. Però és el què sento. Jo no considero que estigui mancant el respecte a ningú... simplement que com a persona atea, no em satisfà aquest tema.... malgrat puc entendre a qui si li agrada i a qui si ho vol seguir.
- soclamarga
- :: pantera

- Entrades: 843
- Membre des de: dc. març 10, 2010 9:46 pm
- Ubicació: Lleida
Jo també crec que no cal prendre's-ho com a ensenyament religiós. Jo recordo que quan feia 1r d'EGB vam fer això de la quaresma (és l'any que ho recordo més, segur que a altres cursos també ho vam parlar, però no ho recordo). El cas és que en cap moment ho vaig viure com algo religiós. Jo recordo haver fet la Vella Quaresma en cartolina i la teníem penjada a la classe, i cada setmana li arrencàvem una cama, i seguíem amb les coses normals de classe. Jo crec, com ja han dit, que és cosa de cultura.
No recordo què ens deien que feia la vella quaresma, però en qualsevol cas evidentment no en fèiem cas a casa (això que dius de no menjar segons què tal dia o tal altre...).
Totalment d'acord.
Uau, que fort! Això tampoc em sembla bé!!
No recordo què ens deien que feia la vella quaresma, però en qualsevol cas evidentment no en fèiem cas a casa (això que dius de no menjar segons què tal dia o tal altre...).
Endavant ha escrit:Doncs si fos per tu poques festes se celebrarien, perquè de fet gairebé totes les nostres festivitats tenen un contingut cristià.
Totalment d'acord.
entrerius ha escrit:per cert, oblidava dir que desprès de veure un tarannà bastant “cultural”, pel meu gust desmesurat, de la nostra estimada directora, d'escola pública i laica (teòricament), vaig esbrinar que és membre de la delegació d'ensenyament del bisbat d'urgell i segons la pròpia plana del Bisbat "Tasca seva és la de coordinar i potenciar la presència evangelitzadora de l'ensenyament religiós a l‘escola, tant pública com privada i confessional"
Uau, que fort! Això tampoc em sembla bé!!
- Cabana
- :: tortuga

- Entrades: 349
- Membre des de: dg. gen. 08, 2012 9:42 am
- Ubicació: Al país de la Tramuntana
Endavant ha escrit:Doncs si fos per tu poques festes se celebrarien, perquè de fet gairebé totes les nostres festivitats tenen un contingut cristià.
Amb tots els respectes, ja vam parlar d'aquest tema (no sé si amb tu també) en un altre fil de discussió. Soc historiadora i, com a tal, et garantitzo que la religió cristiana es posterior al paganisme i el que va fer com a via estratègica per poder incloure i atraure tota la població pagana de l'Imperi Romà dins la litúrgia va ser, a l'igual que ja va fer la Roma Republicana i la Imperial amb les tribus que conquerien (de la que van extreure el model), ASSIMILAR les festivitats paganes i incorporar-les com a pròpies CANVIANT-NE EL NOM. El dia de Nadal es deia SOL INVICTUS; era el dia en que el sol RENAIXIA (en què el dia es comença a allargar) i el cristianisme se la va fer seva anomenant-la NADAL i identificant-la amb la imatgeria cristiana, es a dir, amb el naixement de Jesús. Però el Naixement de Jesús es el del Sol Invictus. I així amb la resta de festivitats. Així que el que seria realment tradicional son les festes paganes. Ah, i PAGÀ NO SIGNIFICA SATÀNIC, com molts cristians desinformats o amb el coco menjat es pensen.
Que, per desconeixement, o perquè no us agrada la idea, els cristians sigueu tan poc transigentts amb els altres credos o creences de les persones es el vostre problema. I agraïria molt que es respectés la Historiografia de la mateixa manera que respecteu l'opinió de metges o enginyers. LA Història es una ciència social, però mereix respecte. I ho dic perquè em dóna la sensació que en qüestions historiogràfiques tothom s'atreveix a donar la seva opinió i NO ES TRACTA D'OPINIONS, SINÓ D'UNA CIÈNCIA.
Perdoneu que sigui expeditiva, espero que ningú se senti ofès, jo parlo de FETS, ARQUEOLOGIA, FONTS ANTIGUES I HISTORIOGRAFIA. I per cert, fins i tot el Papa Ratzinger va admetre que el Nadal s'havia instaurat per substiruïr el Sol Invictus i les Saturnàlia.
Puc entendre que el nadal malgrat ser cristià, es consideri tradició... ja que cristians o no, la majoria dinem en familia el dia de nadal, caguem el tió i fem passar els reis i ja ha passat a ser una cosa "tradicional"
Però la quaresma?? si només en parlen a l'escola!!quina mena de tradició és una cosa que només es continua perquè a l'escola es va fent?
Però la quaresma?? si només en parlen a l'escola!!quina mena de tradició és una cosa que només es continua perquè a l'escola es va fent?
- soclamarga
- :: pantera

- Entrades: 843
- Membre des de: dc. març 10, 2010 9:46 pm
- Ubicació: Lleida
mmm que fas vacances per setmana santa? A l'escola fan festa per setmana santa?
Tret de la Viquipèdia: "La quaresma (del llatí quadragesima, o el "quarantè" dia abans de Pasqua) és el període de quaranta dies d'abans de Pasqua que el calendari litúrgic cristià assenyala per a preparar-se per a la Setmana Santa. Comença el dimecres de Cendra i acaba el Diumenge de Pasqua."
Segons he llegit a la viquipèdia també, el dimecres de cendra coincideix amb l'últim dia del carnestoltes (festa que es fa a la majoria d'escoles).
Si a l'escola celebren el carnestoltes i fan setmana santa, trobo lògic que expliquin què és la quaresma, el temps que passa entre un i altre, no?
Ja et dic, a mi em van parlar de la quaresma a l'escola i ara he hagut de buscar-ho a internet perquè no ho recordava. No crec que tingui més importància que sigui d'origen religiós o no, "no li inculcaran" unes idees si a casa no les seguiu...
Ara bé, evidentment tens tot el dret del món a que no t'agradi el fet aquest!
Tret de la Viquipèdia: "La quaresma (del llatí quadragesima, o el "quarantè" dia abans de Pasqua) és el període de quaranta dies d'abans de Pasqua que el calendari litúrgic cristià assenyala per a preparar-se per a la Setmana Santa. Comença el dimecres de Cendra i acaba el Diumenge de Pasqua."
Segons he llegit a la viquipèdia també, el dimecres de cendra coincideix amb l'últim dia del carnestoltes (festa que es fa a la majoria d'escoles).
Si a l'escola celebren el carnestoltes i fan setmana santa, trobo lògic que expliquin què és la quaresma, el temps que passa entre un i altre, no?
Ja et dic, a mi em van parlar de la quaresma a l'escola i ara he hagut de buscar-ho a internet perquè no ho recordava. No crec que tingui més importància que sigui d'origen religiós o no, "no li inculcaran" unes idees si a casa no les seguiu...
Ara bé, evidentment tens tot el dret del món a que no t'agradi el fet aquest!
Ho has hagut de buscar a la wikipedia, això vol dir que el què et van explicar a l'escola sobre aquesta festa no et va servir... per tan, amb més motiu penso que no caldria fer-ho..... es fa, però no serveix de res perquè no es recorda....
Qui està connectat
Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 12 visitants
| Membre de l'AMIC | Control OJD Nielsen | Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET |
![]() |
![]() |
![]() |